Scouts: Jongens

Verkenner menu:

 

Scoutfit/uniform
Nieuwe patrouille indeling!
Insignes (basis/verdieping/specialisatie)
Project Locatie X

Ben jij tussen de 11 en 15 jaar en heb je zin in actie? Meld je dan aan en beleef uitdagende avonturen bij de scouts en beleef hier samen met je nieuwe vrienden supergave dingen. Bouw je eigen toren of een boomhut, ga op zomerkamp, kook op je eigen kampvuur en ontdek de wereld om je heen!

De scouts van 11 tot en met 15 jaar worden bij ons opgesplitst in een jongens- (verkenners) en meisjesgroep. Bij de verkenners ga relatief zelfstandig aan de slag en leer je samen werken met anderen. Je hoeft gelukkig niet alles zelf te doen, je zit namelijk in een patrouille. Een patrouille is een subgroepje verkenners (ongeveer 6) waarmee je samen optrekt. Een patrouille heeft een patrouilleleider (PL) en een assistent PL (APL). De PL & APL zijn meestal de oudste jongens in de groep en het is hun taak om te zorgen dat de patrouille goed samen werkt. Doordat je tijdens je jaren bij de verkenners een paar keer van rol wisselt, blijft het altijd een uitdaging en kan je steeds een stukje meer!

Elk jaar gaan de verkenners een week op zomerkamp en twee keer op weekendkamp. Op kamp overnacht je in een tent, mag jezelf je eigen eten koken, loop je een hike, hebben we een spannende dropping en doen we nog veel meer. Kortom: het is altijd gezellig!

Wil je een keer met ons meekijken? Dat kan 4 keer gratis en vrijblijvend! Neem eerst contact op met de verkennerleiding.

de Verkennersleiding

Christopher, Teun en Mart

2 juni 2018
9 juni 2018
16 juni 2018
23 juni 2018
  • Familieweekend
    Aanvang: 14:00
    Einde: 23 juni 2018 - 16:30

    Omschrijving

    Opkomst op locatie

30 juni 2018
7 juli 2018
14 juli 2018
21 juli 2018

Nieuws

Zomerkamp Scouts jongens en meiden

Geplaatst op 15 juni 2018 , in Scouts: Jongens, door Joster Schrave

 

Beste scouts en ouders,

 

Hierbij meer informatie over het zomerkamp. Nog een paar weken, en dan gaan we op pad!
In Baarn, Utrecht ligt het mooie scouting labelterrein Buitenzorg te Baarn (Utrecht), waar we dit jaar naar toe gaan. Mocht je nieuwsgierig zijn kun je alvast een kijkje nemen op hun website:

https://buitenzorg.scouting.nl/

Thema
Het thema van dit jaar is: Glamping! Dit betekent dat het kamp in den beginne sober zal zijn, maar jullie kunnen deze op allerlei manieren luxer maken!

Tijden
Zaterdag 21 juli om 14.00 uur worden de scouts verwacht in Baarn. Zaterdag 28 juli kunnen de scouts om 13:00 uur worden opgehaald. Waarna we met zijn allen naar het clubhuis rijden waar het kamp wordt afgesloten.

Inschrijven
We gaan ervan uit dat iedereen komt, dus er is geen inschrijving. Als je niet kan komen, horen wij dat graag uiterlijk 9 juli per e-mail.

Noodtelefoon
Tijdens het kamp is de leiding voor dringende gevallen bereikbaar op deze nummers: 06-34278708 van Joster (scouts meiden) en 06- 83254215 van Mart (scouts jongens)

Kampbijdrage
De kampbijdrage voor het zomerkamp is net als vorig jaar € 130. Deze mag overgemaakt worden naar rekening nummer: NL38 RABO 0103 2671 23 op naam van B.A.G. Schrave-van der Salm
De betaling dient maandag 9 juli op de rekening te staan vermeld bij het over maken de naam van de scout.

Verzekering
Jouw scout is door het lidmaatschap bij Scouting Nederland verzekerd. Dit betreft dan de ongevallen- en de aansprakelijkheidsverzekering. Geadviseerd wordt dat jouw scout zelf ook verzekerd is; de scoutingverzekering is namelijk slechts een aanvullende verzekering. Verder sluiten wij met de groep geen gezamenlijke reis- en bagageverzekering e.d. af. Indien je deze verzekering wenst, dien je deze zelf af te sluiten.

Fiets
Wij hebben fantastische activiteiten georganiseerd! Sommige zijn lopend te bereiken, maar voor sommige activiteiten moeten we er ook naartoe fietsen. De scouts moeten daarom een goeie fiets meenemen! Met goede banden, ketting en verlichting etc. Het is de verantwoordelijkheid van de ouder om de fiets op het kampterrein te krijgen en weer mee te nemen naar huis. Als dit niet lukt, raden we het aan om andere ouders te vragen of ze kunnen helpen. Als dit echt niet lukt, neem dan contact op met de leiding. dan kunnen we kijken of er nog een klein plekje is in de aanhanger.

KIF
We nemen de meeste recente kamp informatie formulier (KIF) mee van uw scout. Deze KIF kun je Hier invullen of aanvullen. Het formulier staat dan onder het kopje Mijn scouting –> Aanvullende lidgegevens. Voor onjuistheden als gevolg van veroudering van het KIF aanvaardt de leiding geen aansprakelijkheid. Let op: bij de inschrijving heb je weliswaar eventuele dieetwensen en/of bijzonderheden doorgegeven. Echter vervangt dat niet het KIF; om mee te gaan op kamp is het noodzakelijk dat de leiding van de scouts in het bezit is van een KIF.

Zonnebrand en anti-muggenspray
Het wordt warm en zonnig, dus het is erg belangrijk dat de kinderen voldoende zonnebrand, after-sun meenemen; Tevens is het nodig dat ze een bidon en een petje meenemen! Op het terrein zitten muggen, dus anti-muggenmiddel zoals Deet is wenselijk!

Een globale paklijst:

  • Fiets;
  • Een rugzak (om alles in te doen);
  • Een slaapzak;
  • Matje en eventueel een isolatiematje;
  • Kussen;
  • Jas en regenkleding;
  • Voldoende kleding (maar zeker niet te veel);
  • Kleren voor bij het kampvuur;
  • Waterdichte ingelopen schoenen waar de scout lang op kan lopen;
  • Voldoende sokken;
  • Dagrugtas;
  • Bidon;
  • Pyjama;
  • Zwemkleding en handdoek;
  • Uniform en das;
  • Toiletspullen
  • Tandenborstel en tandpasta
  • Evt. Medicijnen(geef dit even aan op het Kampinformatie-formulier s.v.p. Deze wordt op aanvraag verstrekt door de leiding);
  • Zaklamp;
  • Zonnebrandcrème;
  • Anti-muggenmiddel;
  • Zakmes;
  • Bord, Mok, Bestek met naamlabel;
  • Theedoek;
  • Iets om mee te vermaken, (spel, boek etc.);
  • Snoep;
  • Iets lekkers voor de leiding wordt gewaardeerd;
  • Themakleding, zo glamorous mogelijk. Zie hieronder voor inspiratie:


Wij hebben er erg veel zin in!

Groetjes de scouts- jongens leiding


Leidingweekend

Geplaatst op 29 mei 2018 , in Algemeen / Groep, door Lisa Meems

Beste ouders/verzorgers,

In het weekend van 8 – 10 juni vindt het jaarlijkse leidingweekend plaats, om deze reden is er op zaterdag 9 juni geen opkomst voor alle speltakken. Vrijdag 8 juni is er wel opkomst voor de explorers.

Met vriendelijke groet,

Leiding van Scouting ’t Volbert

 


Save-the-date voor zomerkamp

Geplaatst op 28 mei 2018 , in Scouts: Jongens, door Mart van Lier

Beste ouders/verzorgers en scouts,

Langzaam komt de zomervakantie dichterbij. Dit betekent dat de scouts van ’t Volbert ook dit jaar weer een week op een super gaaf zomerkamp gaan. Graag willen we jullie op de hoogte stellen dat de datum van het zomerkamp dit jaar is vastgesteld op 21 juli en duurt tot 28 juli. Het kamp vindt plaats op scouting labelterrein Buitenzorg te Baarn (Utrecht). Meer informatie over inschrijvingen en exacte tijden volgen nog op korter termijn. Wij zijn in ieder geval al enthousiast. Dus zet het allen in je agenda en mis het niet!

Met vriendelijke groet,

De scoutsleiding


23 + 24 juni Familieweekend

Geplaatst op 12 mei 2018 , in Algemeen / Groep, door Teun Pompert

Beste Volbert-families en vrienden,

Graag nodigen wij jullie uit voor het familieweekend 2018 op kampeerterrein Beundersveld te Hengelo in het weekend van 23+24 juni. Op zaterdagmiddag is er een opkomstprogramma, na afloop is er een BBQ en een avondprogramma en er kan gekampeerd worden!

Familieweekend; wat is dat?

Een Familieweekend is een uniek “Ouder-Kind-weekend” waarbij jeugdleden van ’t Volbert samen met hun ouders kunnen proeven van het fijne scoutingleven! Dit is het moment om aan je ouders te laten zien welke geweldige activiteiten wij doen bij scouting. Uiteraard kunnen ouders meedoen met de aangeboden activiteiten tijdens het Familieweekend. Overige familieleden zijn ook welkom!

Tijdens het Familieweekend wordt een programma met activiteiten verzorgd, maar je mag ook zelf je eigen plan trekken. Niets moet, alles mag. De reguliere opkomst op zaterdagmiddag vervalt en wordt vervangen door een opkomst op locatie van het Familieweekend. Het wordt dus lekker gezellig druk en er is een hoop te zien en te doen.

Locatie

Familieweekend 2018 is op het scoutingterrein Beunderveld te Hengelo (http://beundersveld.nl/). Dit is een mooie locatie met kampvuurkuil, veel bos en een groot grasveld waar tenten kunnen staan.

Adres: Torendijk 21, 7554 SX Hengelo.
ParkerenOp/bij het terrein.

Programma

Zaterdag 23 juni:

  • 1400-1700 Opkomst voor iedereen (leden, familie, vrienden, etc.). We doen spellen en workshops met typische scoutingdingen!
  • 1700-1900 BBQ
  • 1900-2100 Avondprogramma met kampvuur
  • 2100-2200 Nachtspel

Zondag 24 juni:

  • 0830-0930     Ontbijt (ook op eigen gelegenheid, maar de commissie regelt de koffie)
  • 0930-1100     Extra activiteit voor overnachtende deelnemers
  • 1100-1200     Sluiting + afbraak (om 1200h moet terrein leeg zijn)

Je kunt zelf kiezen aan welke onderdelen je deelneemt. Uiteraard verwachten we onze jeugdleden bij de opkomst (welpen, scouts, explo’s)!

Ouders dienen ervoor te zorgen dat hun kind op de locatie (Beundersveld) wordt gebracht en afgehaald. Binnen de tijden van de opkomst (zaterdag van 14.00 tot 17.00 uur) zijn de leidingteams voor de kinderen verantwoordelijk. Hierbuiten kan een kind enkel verblijven onder de begeleiding van een ouder dan wel andere volwassene. Welpen en Scouts kunnen zich dus niet voor het gehele weekend inschrijven zonder een ouder of andere volwassene. Iedere familie is buiten de opkomsttijden verantwoordelijk voor de eigen kinderen.

Kamperen!

Het allerleukst is het natuurlijk om te blijven slapen! Op zaterdag kun je dan meedoen met het programma, en je kunt blijven slapen tot zondag. Zondagochtend is er een extra activiteit voor de overnachtende deelnemers.

Op Beundersveld is geen gebouw. We slapen dus in tenten. Hiervoor dient iedereen zelf de eigen kampeerspullen te verzorgen. Mocht je nou geen kampeerspullen hebben maar wel graag willen kamperen, neem dan contact op met de organisatie. Misschien valt er wel wat te regelen.

Kampeerders kunnen zaterdag vanaf 12.00 uur het terrein van het Beundersveld betreden om tenten op te zetten en/of slaapplaatsen in te richten. Om 14.00 uur begint de opkomst met de activiteiten. Zondag om 12.00 uur dient het Beundersveld leeg te worden opgeleverd.

BBQ

Zaterdagavond gaan wij, na afloop van de opkomst, gezellig met z’n allen BBQen. Let op: Iedereen verzorgt zijn eigen BBQ, vlees, drinken en hapjes. Wel gaan meestal deelnemers tijdens de BBQ bij elkaar te buurten om lekkernijen uit te wisselen.

Mocht je zelf geen BBQ hebben, dan is er een centrale BBQ beschikbaar waar jij je vlees op kunt leggen.

Kosten

  • Gratis voor iedereen die niet blijft slapen
  • Gratis voor leiding
  • Gratis voor explo’s
  • Kosten 5 euro pppn voor alle overigen die blijven slapen. Aub ter plaatse op het Familieweekend contant en gepast betalen aan de commissie.

Inschrijven

Inschrijven is alleen nodig voor:

  • Leiding
  • Iedereen die blijft slapen
  • Niet leden (familie, ouders, vriendjes, broers/zussen etc), ongeacht programma
  • Leden van ’t Volbert (welpen, scouts, explo’s, stam, SOS) die aanwezig zijn na afloop van de opkomst, dus na zaterdag 1700h.

Voor de duidelijkheid: Leden die alleen meedoen met de opkomst en niet aan de latere onderdelen na 1700h hoeven zich dus niet in te schrijven. Inschrijven is mogelijk via: https://goo.gl/forms/93hKN1ckJut6GZJB3.

Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben, neem dan contact op met
Christopher Kole (van de scoutsleiding): christopher@volbert.nl.

Commissie Familieweekend 2018,

Teun Pompert;

Christopher Kole;

Martijn Hendrikx.


RSW 2018

Geplaatst op 28 maart 2018 , in Scouts: Jongens, door Mart van Lier

Geachte ouders/verzorgers en scouts van ’t Volbert

Een  week na het voorjaarskamp is het alweer tijd voor een ander kamp namelijk de RSW (regionale scoutingwedstrijden) die plaatsvinden op 14 en 15 april in Rossum.

Wat: Ieder jaar vinden in verschillende regio’s de regionale Scoutingwedstrijden voor de leeftijdsgroep scouts plaats. Hierbij nemen  patrouilles en rondes van verschillende scoutinggroepen uit de regio Essnlaand het tegen elkaar op om uiteindelijk de landelijke scouting wedstrijden (LSW) in Baarn te bereiken. Hiervoor moeten ze de strijd aangaan op verschillende disciplines namelijk: routetechnieken, kampopbouw en samenwerking maar vooral is de RSW een hele gezellige aangelegenheid.

Wanneer: Zaterdag 14 april 7:45 verzamelen we op het clubgebouw van Scouting Rossum. Het kamp is op zondag om 15:00 weer afgelopen waarna iedereen weer opgehaald kan worden van de bovengenoemde plaats.

Waar: Het kampeerterrein ligt bij de blokhut van Scouting Rossum. Tramweg 4, 7596 NA te Rossum. De coördinaten van het clubgebouw zijn:

Coördinaat X   O 6.93566606

Coördinaat Y   N 52.34326440

 

Thema: Planet Big Bang! Meer hierover is te lezen in het RSW-boekje

RSW-boekje met veel nuttige informatie volgt zo snel mogelijk

Wat mag er allemaal mee:

Uniform en das!

Slaapzak

Matje

Jas & Regenkleding

Reserve kleding

Warme kleding voor ’s avonds

vrijetijdskleding

Droge reserve sokken

Pyjama

Toiletspullen

Toiletpapier

Handdoek

Theedoek

Zaklamp

Zakmes

Themamateriaal

Bord, mok & bestek

Eventuele medicijnen  (s.v.p. doorgeven aan leiding en aangeven op KIF)

 

Wat mag niet mee:

De organisatie heeft liever niet dat mobiele telefoons worden meegebracht naar de RSW. Voor eventuele noodgevallen zijn wij (de leiding) altijd bereikbaar.

 

Teun Pompert: 06 46688698

Mart van Lier: 06 83254215

Echter mogen we maar 1 patrouille en 1 ronde naar de RSW sturen. Dit komt neer op 7 personen per patrouille of ronde. Naar lang wikken en wegen zijn wij tot de conclusie gekomen om een selectie te maken op volgorde van leeftijd. Degene die dit jaar niet meekunnen, hebben deze garantie wel tijdens de volgende RSW.

 

Voor het RSW werken we vanwege het geringe aantal plaatsen met een aanmeldsysteem in plaats van een afmeldsysteem zoals bij voorjaarskamp de bedoeling was. Aanmelden kan door een mail te sturen naar verkennerleiding@volbert.nl of padvindsterleiding@volbert.nl . Indien iemand van de 7 oudste scouts onverhoopt niet naar de RSW kan, hebben we vanzelfsprekend een plek te vergeven aan de scout die daarna het oudste is. Aanmelden voor de RSW is mogelijk tot en met maandag 2 april. Hierna zullen wij zo spoedig mogelijk bekend maken wie er meekunnen.

 

Voor de scouts die helaas niet meekunnen is er op zaterdag 14 april geen opkomst.

 

De Kosten voor de RSW bedragen 5 euro. 2 euro hiervan gaat naar de organisatie voor onkostendekking en 2 euro is bedoelt voor de themamaaltijd op zaterdagavond. Het geld dat overblijft gaat naar transport van goederen naar het kampterrein in Rossum. Dit bedrag kan o.v.v. de voor- en achternaam van de scout voor zowel de jongens als de meiden overgemaakt worden naar de bankrekening van de scoutsmeiden: NL38 RABO 0103 2671 23 t.n.v. B.A.G. SCHRAVE-V.D. SALM. Bij het ontvangen van de kampbijdrage gaan wij ervan uit dat het Kamp Informatie Formulier (KIF) volledig is ingevuld, de ouder/verzorg(st)er draagt hier zelf verantwoording voor. We zien de bijdrage graag voor 7 april 2018 op de rekening.

 

We zijn nog opzoek naar ouders die eventueel met aanhanger spullen van ons willen vervoeren vanaf ons clubgebouw naar Rossum. Het betreft 2 kampkisten, 18 piopalen en slecht een paar tassen voedsel. Bent u degene die ons kan helpen bij deze taak dan ontvangen wij erg graag een mailtje: verkennerleiding@volbert.nl

 

Met vriendelijke scoutinggroet,

 

De scoutsleiding


Scoutsvoorjaarskamp 2018

Geplaatst op 17 maart 2018 , in Scouts: Jongens, door Teun Pompert

De informatie in deze post kan nog veranderd/aangevuld worden, lees daarom deze post vlak voor vertrek nog even door

Beste Scoutsjongens en -meiden,

Op vrijdag 6 april, 1840 uur start het spionnenvoorjaarskamp met als startpunt het centrale treinstation in Enschede, hier krijgen jullie al meteen de eerste missie uitgereikt!
Vanaf het treinstation zullen jullie, met al je overlevingsmateriaal, naar de eerste overnachtingsplek treinen en hiken (de vijand mag jullie niet zien!). Een echte spion blijft nooit te lang op dezelfde plek, dus ook jullie niet! Op de zaterdag verplaatst iedereen zich op een ongeziene manier naar de volgende overnachtingsplek, dit is de plek waar jullie ouders je op zondag om 1400 uur kunnen ophalen.

 

Informatie voor de ouder/verzorg(st)er:

Aanvang kamp (brengen): 06-04-2018 om 1840 uur, stationsplein te Enschede (plein voor Enschede CS)

Einde kamp (ophalen): 08-04-2018 om 1400 uur, Groepsnatuurkampeerterrein Oostermaet,  tegenover Oerdijk 194, 7435 PK Okkenbroek

1ste overnachting: Paalcamping Klinkenbelt te Nijverdal, GPS (52°22’21.0″N 6°25’40.3″E)

2de overnachting: Groepsnatuurkampeerterrein Oostermaet, tegenover Oerdijk 194, 7435 PK Okkenbroek

 De eerste overnachting is op een zogenoemde paalcamping in de buurt van Nijverdal, dit is een camping midden in het bos zonder waterfaciliteit; dus ook geen toilet, douche of wasbak. Het is daarom belangrijk dat de scouts minstens drie liter drinkwater van huis meenemen. Bij het vertrek vanuit Enschede wordt dit door de leiding gecontroleerd, we vinden het erg belangrijk dat de scouts niet zonder water komen te zitten!

Deelname: We gaan ervan uit dat alle scouts meegaan, mocht de scout niet mee kunnen op kamp, dan horen wij dat het liefst zo spoedig mogelijk per mail. Het afmelden kan tot zaterdag 24-03-2018, dit is tevens de deadline voor het betalen van de kampbijdrage.

Kampbijdrage/KIF: De kampbijdrage voor dit kamp is €27 (incl. treinkaartje). Dit kan o.v.v. de voor- en achternaam van de scout voor zowel de jongens als de meiden overgemaakt worden naar de bankrekening van de scoutsmeiden: NL38 RABO 0103 2671 23 t.n.v. B.A.G. SCHRAVE-V.D. SALM. Bij het ontvangen van de kampbijdrage gaan wij ervan uit dat het Kamp Informatie Formulier (KIF) volledig is ingevuld, de ouder/verzorg(st)er draagt hier zelf verantwoording voor. We zien de bijdrage graag voor 24-03-2018 op de rekening.

Contact: Voor afmeldingen, vragen en opmerkingen kunt u een mailtje sturen naar verkennerleiding@volbert.nl. Mocht u tijdens het kamp dringend contact met ons willen opnemen, dan kunt u bellen naar Teun Pompert +31 6 46688698.

Paklijst: Hou er rekening mee dat alles in de hike-rugzak moet passen en niet al te zwaar moet zijn, de scouts gaan namelijk een aardig stukje lopen met hun persoonlijke materiaal. Een goede tip is om de scout zelf de tas te laten inpakken met in ieder geval de volgende voorwerpen;

  • Hike Rugzak
  • Uniform en das
  • Slaapzak
  • Matje
  • Jas & Regenkleding
  • Reserve kleding
  • Warme kleding voor ’s avonds
  • Droge reserve sokken
  • Bergschoenen
  • Pyjama
  • Toiletspullen
  • Toiletpapier
  • Handoek
  • Theedoek
  • Zaklamp
  • Zakmes
  • Themamateriaal
  • Bord, mok & bestek
  • Eventuele medicijnen  (s.v.p. doorgeven aan leiding en aangeven op KIF)
  • Minstens drie liter water, neem dit aan de hand mee in een plastic tasje met je naam erop. Als de leiding in een goede bui is, hoef je het misschien niet vanaf het station in Nijverdal naar de paalcamping te slepen 😉

Wij hebben er al zin in!

Met vriendelijke groeten,

De Scoutsleiding


Jantje Beton

Geplaatst op 21 februari 2018 , in Explorers, door Jeroen Veldhuis

Beste scouts, explorers en ouders/verzorgers,

 

Ook dit jaar collecteert scouting ’t Volbert voor Jantje Beton (en ook voor zichzelf). Van de opbrengst gaat de helft naar Jantje Beton en de andere helft is voor scouting ’t Volbert. Van deze opbrengst wordt onder andere spelmateriaal gekocht.

 

Op donderdag 8 en vrijdag 9 maart vanaf 18.00u kunnen ouders (en ook scouts) helpen met collecteren.

U kunt dan een collectebus ophalen in het clubhuis van ’t Volbert.

 

Voor de scouts is de opkomst deze keer niet op zaterdag 10 maart, maar op vrijdag 9 maart om 17.45u. We hopen om 18.00u te kunnen beginnen met collecteren. Natuurlijk is de opkomst voor de scouts en explorers zoals altijd bij ’t Volbert. Tijdens de opkomst collecteren de scouts en explorers voor Jantje Beton, onder begeleiding van de leiding of stamleden.

De scouts en explorers dienen in uniform met das bij de opkomst te komen.

 

Mochten er nog vragen zijn? Stel ze gerust.

 

Met hartelijke groet, mede namens de scoutsleiding en explorerbegeleiding,

 

Jeroen Veldhuis

jeroen.veldhuis@volbert.nl

06 5399 4799


Vooraankondiging voorjaarskamp 2018

Geplaatst op 19 februari 2018 , in Scouts: Jongens, door Teun Pompert

Beste Scoutjongens en –meiden,

Binnenkort is het weer tijd voor het voorjaarskamp!
Het kamp zal plaatsvinden op 6, 7 en 8 april aanstaande. Het kampthema van het voorjaarskamp is Spionnen!
Een kamp vol geheimen die jullie zelf moeten ontdekken.
Wij gaan er natuurlijk vanuit dat alle scouts meegaan, mocht je echt niet kunnen, dan ontvangen wij graag z.s.m. een mailtje van je ouders/verzorgers.
Verdere informatie omtrent o.a. locatie, vervoer, tijdstip en paklijst volgt binnenkort.
Wij hebben er zin! Jullie ook?

Met vriendelijke groeten,

De scoutsleiding


Natuurwerkdag ’t Spik

Geplaatst op 27 januari 2018 , in Scouts: Jongens, door Teun Pompert

Beste Scouts,

Op zaterdag 3 februari staat onze opkomst in het teken van een samenwerkingsactie met Landschap Overijssel. Dit gaan we samen doen met de Vaandrig Leppink Groep. We zullen hiervoor afwijken van de normale opkomsttijden, zie onder. Samen met medewerkers van deze natuurorganisatie gaan we een steentje bijdragen aan het landschapsbeheer bij ’t Spik, een natuurgebied in Zuid Enschede. We zijn deze dag buiten aan het werk, houd daar rekening mee met je kleding!

Wie: Alle Verkenners & Padvindsters van ’t Volbert en Verkenners & Padvindsters van de Vaandrig Leppink Groep

Wat: Natuurwerkdag bij het ’t Spik, in samenwerking met Landschap Overijssel

Waar: Verzamellocatie Melkvee bedrijf Hobbelt, Arendsweg 30 Enschede (overleg met andere scouts en ouders over de vervoersmogelijkheden, op de fiets kan altijd ; )

Wanneer: Zaterdag 3 februari 10:00-14:00

Hoe: Onder toeziend oog van medewerkers en vrijwilligers van Landschap Overijssel gaan we als Scouts een bijdrage leveren aan het beheer van natuurgebied ‘t Spik.

Zelf mee nemen:

-Geschikte kleding en schoeisel voor werk in de natuur

-Evt. regenkleding afhankelijk van het weer

-Lunchpakket & mokje (de leiding zorgt voor een snack en iets te drinken)

Voor vragen en afmeldingen kunt u mailen naar verkennerleiding@volbert.nl, padvinsterleiding@volbert.nl

Met vriendelijke groet,

De Scoutsleiding


Nieuwjaarsduik 2018

Geplaatst op 10 januari 2018 , in Scouts: Jongens, door Mart van Lier

Beste ouders/verzorgers en scouts,

Hopelijk heeft iedereen een goede kerst en jaarwisseling gehad! Het lijkt ons leuk 2018 in te luiden met een traditionele nieuwjaarsduik!

Zaterdag 13 januari 2018 nemen de scouts jongens een Nieuwjaarsduik. Wij gaan zwemmen in het Aquadrome!

De Nieuwjaarsduik vindt plaats van 13:00 uur tot 16:00 uur; de scouts jongens kunnen worden gebracht en gehaald bij zwembad het Aquadrome of op eigen gelegenheid komen. Met toestemming van de ouders kunnen de scouts hier nog een uur aan vastknopen. Het zwembad sluit namelijk om 17:00 uur.

De leiding verzorgt verder één pauze met drinken en een versnapering voor de scouts jongens. Denk je hieraan niet genoeg te hebben, neem dan zelf ook voldoende drinken en eten mee.

Verder zullen wij dit jaar een kleine vergoeding van 4 euro vragen voor de kosten van deze activiteit.

Ten slotte gaat de leiding ervan uit dat iedereen de zwemdiploma’s A en B heeft en dus goed kan zwemmen. Mocht dat niet het geval zijn, of zijn er andere omstandigheden waarmee wij rekening moeten houden, mail dit dan zo snel mogelijk  naar de contactpersoon van jouw speltak (scouts jongens: Mart van Lier)

Wij kijken al erg uit naar de Nieuwjaarsduik en hopen jullie allemaal te zien!

Met vriendelijke groet,

De scoutsleiding


Laatste info Kersthike + herinnering inschrijving

Geplaatst op 3 december 2017 , in Algemeen / Groep, door Tijs Weustenraad

Beste Volbertmensen,

 

Nog even en dan gaat Kersthike 2017 van start! In dit bericht wordt de laatste informatie bekend gemaakt om goed voorbereid mee te gaan met de Kersthike.

 

Aanvang & einde route

 

Start vrijdagavond (scouts, explorers, stam, leiding, SOS/bestuur)

Vrijdag begint de Kersthike om 19:30 uur op het Martinusplein te Losser (bij de kerktoren). Daar krijg je van de commissie instructies over de te lopen route.

 

NB: De scoutsleiding loopt vrijdagavond met de scouts mee. De oudere deelnemers lopen zelfstandig in groepjes.

 

Locatie:

Martinusplein

Losser

(bij kerktoren)

 

Tip: Mocht je niet beschikken over eigen vervoer, dan kun je met de bus naar het startpunt komen. Plan jouw reis op: http://9292.nl/.

 

Start zaterdagochtend 1 (scouts, explorers, stam, leiding, SOS/bestuur)

Kun je vrijdagavond niet meedoen? Dan begin je zaterdag om 10.00 uur bij de blokhut van Stichting jong Nederland in De Lutte. De vertrektijd is rond 10:00 uur, afhankelijk van hoe snel de overnachters zijn. Vanaf hier loop je naar de eindlocatie voor de zaterdag.

 

Locatie:

Stichting jong Nederland

Kerkenbospad 5

7587 NH De Lutte

 

Start zaterdagochtend 2 (welpen, meelopende niet-leden)

Ben je welp of loop je als niet-lid mee? Dan vertrek je zaterdag om 10:30 uur (voor welpen) of om 11.00 uur (voor meelopende niet-leden) vanaf Restaurant paviljoen Lutterzand in omgeving De Lutte. Dit startpunt is tevens post 1 waar koffie en thee verkrijgbaar is.

 

NB: Scouts, stam, leiding en SOS/bestuur die vrijdagavond niet meelopen en niet om 10.00 uur bij de blokhut van Stichting jong Nederland in De Lutte kunnen starten, hebben tevens de mogelijkheid om hier bij post 1 aan te sluiten bij hun eigen speltak.

 

Locatie:

Restaurant paviljoen Lutterzand

Lutterzandweg 12

7587 LH De Lutte

 

Einde

Zaterdag om 20:00 uur, na de boerenkoolmaaltijd, is het programma voor de welpen en scouts afgelopen. Zij kunnen opgehaald worden bij de blokhut van Stichting jong Nederland in De Lutte.

 

De explorers, stam, leiding en SOS/bestuur blijven nog een nachtje slapen om het jaar feestelijk uit de luiden. Zondag om uiterlijk 12:00 uur is ook voor hen de Kersthike ten einde bij de blokhut van Stichting jong Nederland in De Lutte. Zij hebben dan zelf hun vervoer naar huis geregeld.

 

Locatie:

Stichting jong Nederland

Kerkenbospad 5

7587 NH De Lutte

 

Pendeldienst geparkeerde auto’s op startpunt

Voor de deelnemers die met de auto naar het startpunt komen en deze daar parkeren is er ophaalservice mogelijk. Deelnemers worden dan aan het einde van de dag naar het startpunt gebracht en kunnen zodoende hun auto ophalen.

 

Van de volgende ophaalservice kan gebruik worden gemaakt:

  • Ophaalservice vrijdag van de blokhut van Stichting jong Nederland in De Lutte naar startpunt vrijdagavond (Martinusplein te Losser);
  • Ophaalservice zaterdag van de blokhut van Stichting jong Nederland in De Lutte startpunt zaterdag voor de welpen en meelopende niet-leden (Restaurant paviljoen Lutterzand).

Paklijst

Meenemen Deelnemers zonder overnachting (bijv. welpen en niet-leden) Deelnemers met overnachting (bijv. scouts, explorers, stam, SOS/Bestuur) Leiding/staf
Bord/mok/bestek (let op: bij de hand houden tijdens lopen) Ja Ja Ja
Plastic zak voor vuile vaat (er is geen afwasmogelijkheid) Ja Ja Ja
Lunchpakket/drinken/snacks¹ Ja Ja Ja
WC-papier Nee Ja Ja
Goede wandelschoenen Ja Ja Ja
Regenkleding Ja Ja Ja
Dagrugzak Ja Nee Nee
Hike rugzak Nee Ja Ja
Slaapzak en matje Nee Ja Ja
Kompas Nee Indien mogelijk Ja
Liniaal of kaarthoekmeter Nee Indien mogelijk Ja
Zaklamp Ja Ja Ja
Reflectoren Ja Ja Ja
Droge/warme kleding Nee Ja Ja
Droge reservesokken Ja Ja Ja
Pyjama Nee Ja Ja
Toiletartikelen Nee Ja Ja
Handdoek/theedoek Nee Ja Ja
Andere dingen om het gezelliger/comfortabeler te maken. Denk aan kerstversiering aan jouw tas, kerstmutsen, etc. Ja Ja Ja

 

Toelichting paklijst:

¹  Het is zeer aan te bevelen zelf een lunchpakket voor zaterdag, snacks, voldoende drinken en een flesje dat je kan bijvullen met water mee te nemen. Tijdens de hike wordt op bepaalde punten al eten en/of drinken aangeboden, maar voor meer moet je zelf zorgen.

Het volgende wordt, afhankelijk van jouw programma, al aangeboden door de organisatie:

  1. Vrijdagavond post met warme drank;
  2. Vrijdagavond drinken en snacks op overnachtingsplek;
  3. Zaterdagochtend ontbijt voor overnachtende personen vr-za;
  4. Zaterdag post 1 met koffie/thee;
  5. Zaterdag post 2 met broodje knakworst;
  6. Zaterdag post 3 met snert/soep;
  7. Zaterdagavond diner;
  8. Zaterdagavond drinken/snacks op overnachtingsplek;
  9. Zondagochtend ontbijt voor overnachtende personen za-zo.

 

Reflectiebonus

Voor alle wandelaars, behalve de welpen, geldt een Reflectiebonus! Help ons mee om de hike veilig te houden. Het is daarom verplicht om gedurende de complete hike:

  • Intacte reflecterende of lichtgevende objecten aan de voorzijde EN achterzijde te dragen;
  • en ook een werkende zaklamp of hoofdlamp te hebben (telefoondisplay telt niet mee).

 

Elke deelnemer dient dit op het startpunt te tonen, ongeacht het startmoment. Wie ’s morgens begint, kan ’s middags namelijk in schemer of donker lopen. Wie hieraan voldoet, wordt 2 euro Reflectiebonus uitgekeerd na afloop van de hike (contant op eindpunt aan deelnemer of via de bank). Wie hieraan niet voldoet, mag NIET deelnemen aan de kersthike. Dankzij een service van de commissie kan hij/zij in dat geval misschien de vereiste materialen lenen en alsnog deelnemen, maar dan vervalt de reflectiebonus.

 

Wij rekenen erop dat iedereen goed voorbereid komt en wij hopen veel reflectiebonus uit te keren!

 

Welpen:

Voor welpen geldt geen reflectiebonus, maar wij adviseren wel om ook voor welpen het volgende mee te geven: zichtbare kleding, reflector aan de voorzijde en achterzijde, zaklamp (mochten we een stukje in de schemer lopen).

 

Inschrijven

Heb jij je nog niet ingeschreven voor de Kersthike? Geen paniek! Inschrijven is nog steeds mogelijk. De inschrijftermijn is verlengd. Je kunt je nu nog tot uiterlijk vrijdag 8 december 2017 om 20.00 uur.

 

Inschrijven kan via de volgende link: https://goo.gl/forms/CaYHkfByxUzklzza2.

 

Betalingsherinnering

Mocht je nog niet betaald hebben voor de Kersthike, vergeet dat dan niet z.s.m. te doen. De betalingen dienen dinsdag 12 december 2017 op onze rekening te staan.

 

Instructies:

  • Deelnemersbijdrage overmaken naar NL66RABO 0103 2672 98 t.n.v. Scouting ’t Volbert o.v.v. KERSTHIKE + NAAM DEELNEMER.
  • Let op: niet overmaken naar de rekening van de vereniging!
  • Weet je niet meer wat je moet betalen? Kijk dan in jouw e-mail; je hebt na jouw inschrijving een automatisch e-mail gekregen inclusief de prijs.
  • Bij meerdere deelnemers a.u.b. voor elke deelnemer een aparte overmaking; dank u.

 

Tot slot

Deze post bevat aanvullende informatie op onze eerdere post (de vooraankondiging). De informatie in onze vooraankondiging op onze website blijft onverkort van kracht, tenzij in deze post de informatie anders weergegeven is.

De tijden in de vooraankondiging waren bijvoorbeeld indicatief; in deze post staan de juiste tijden.

 

Kijk dus voor informatie over het programma per speltak en de betaling van de deelnemersbijdragen in onze vooraankondiging: http://www.volbert.nl/2017/11/vooraankondiging-kersthike-2017.

 

Mocht je nog vragen hebben, neem dan contact op met de Kersthike-commissie: kersthike@volbert.nl.

 

Graag zien wij jullie bij de Kersthike! Wij hebben er veel zin in.

 

Met vriendelijke groet,

 

De Kersthike-commissie 2017:

 

Pim Beune;

Teun Pompert;

Mart van Lier;

Riduan Ringes;

Johannes de Boer;

Martijn Hendrikx;

Tijs Weustenraad.


Sinterklaasopkomst

Geplaatst op 29 november 2017 , in Scouts: Jongens, door Mart van Lier

Geachte scouts,

Aanstaande vrijdagavond 20:00 (1 december) is het weer tijd om sinterklaas te vieren met veel pepernoten en natuurlijk leuke cadeaus. We gaan een dobbelspel doen en het is de bedoeling dat jullie 2 cadeaus kopen voor maximaal 5 euro. Hiervan is 1 cadeau iets dat de andere scouts graag willen hebben en jezelf ook leuk zou vinden om te krijgen en 1 cadeau is een grappig cadeautje dat nagenoeg nutteloos is. tip: steek een groter bedrag in het cadeau dat iedereen zou willen bemachtigen. Verder is dit een gezamenlijke opkomst van scouts meiden en jongens. Denk eraan dat je cadeau bestemd moet zijn voor beide doelgroepen. Dit maakt het allemaal wat leuker en interessanter. Alle lekkernijen worden vanzelfsprekend verzorgd door de leiding. We stellen het op prijs dat 1 van de 2 cadeaus een leuk creatief gedichtje heeft die dan ook mooi voorgedragen kan worden. Denk eraan het is een dobbelspel dus je hoeft geen grote surprises te maken (mag wel) maar je cadeau mooi inpakken kan geen kwaad. Omstreeks 22:00 verwachten wij dat de opkomst is afgelopen.

Groeten en tot dan!

De scoutsleiding


Scouts: 40-jarig Jubileum Opkomst

Geplaatst op 29 november 2017 , in Scouts: Jongens, door Leanne van der Weij [Twitter: @lannevanneweij]

Lieve scouts van ’t Volbert,

Op zaterdag 9 december a.s. is een bijzondere opkomst. Dan vieren we dat Scouting ’t Volbert 40 jaar bestaat!
Om dit te vieren hebben wij een speciale opkomst voor jullie georganiseerd.
Jullie gaan klimmen bij Arque en krijgen daarna ook nog iets lekkers te eten, want het is feest!

Let op:
De opkomst begint en eindigt op het clubhuis. We  gaan met de fiets naar de klimhal toe. Zorg er dus voor dat je op de fiets naar het clubhuis komt. De opkomsttijden zijn zoals altijd, van 14:00 uur tot 16:30 uur.

We gaan klimmen dus neem sportschoenen mee!

Start opkomst en locatie:
De opkomst begint om 14:00 uur op het clubhuis.
We vertrekken dan met de fiets naar de klimhal.

Einde opkomst:
Om 16:30 uur zijn we terug bij het clubhuis.
We fietsen vanaf de klimhal terug naar het clubhuis. Onderweg gaan we iets lekkers eten. We zijn om 16:30 uur weer terug op het clubhuis.

Hopelijk komen jullie allemaal op ons feestje!

Groetjes van de jubileumcommissie,
Brigitte, Sanne, Joster, Christopher, Teun en Leanne


Aanvullende informatie weekendkamp

Geplaatst op 19 november 2017 , in Scouts: Jongens, door Teun Pompert

De informatie in deze post kan nog veranderd/aangevuld worden, lees daarom deze post vlak voor vertrek nog even door.

Beste scoutsjongens,

Zoals vermeldt in de voorgaande post is dit jaar het najaarskamp op 24, 25 en 26 november. Wij gaan ervan uit dat alle scouts meegaan.
Mocht je echt niet kunnen, stuur dan een mailtje naar verkennerleiding@volbert.nl, dit kan nog tot 21 november.
Verder ontvangen wij  graag de kampbijdrage van €30,- voor 22 november op onze rekening (NL60 RABO 0103 2672 12 t.n.v. B.A.G. Schrave-van der Salm).
Mochten de ouders tijdens het kamp dringend nieuws hebben voor ons, dan kunnen ze bellen met Mart 0683254215

met vriendelijke groet,

De scoutsleiding


Najaarskamp 2017

Geplaatst op 13 november 2017 , in Scouts: Jongens, door Mart van Lier

Beste volbertmensen,

In het weekend van 24,25 en 26 november is het weer tijd voor het najaarskamp! Dit keer gaan we naar Buitencentrum Beundersveld. Het thema is greenpies dus duurzaamheid, klimaat en milieu speelt een belangrijke rol tijdens het kamp. Meningen hierover zijn talrijk en sterk uiteenlopend. But nature is always first!

Aanvang: Het kamp begint vrijdagavond 24 november om 19:00 op Buitencentrum Beundersveld

Adres: Torendijk 21, 7554 SX Hengelo

 

Einde: U kunt uw kind weer ophalen op zondagmiddag 15:30 bij Scouting de Klomp in Haaksbergen.

Adres: Geukerdijk 100, 7481 CD Haaksbergen

 

Inschrijven: Tegenwoordig gaan we er vanuit dat alle scouts gewoon meegaan op kamp. Ga je niet mee, of slechts een deel van het kamp?  Dan ontvangen wij graag een mailtje (verkennerleiding@volbert.nl). Indien je niet meegaat op kamp en je ook niet afgemeld hebt, hebben we alsnog op je gerekend en zitten wij met de kosten. (Deze zullen wij dan moeten verhalen.)

Kosten: De kosten bedragen 30 euro en dient te worden overgemaakt op NL60 RABO 0103 2672 12 op naam van B.A.G. Schrave-van der Salm (rekening scouts jongens).

Installatie:

Tijdens het najaarskamp vindt ook de installatie van overvliegers of nieuwkomers plaats. We nodigen hierbij de ouders van overgevlogen scouts (2) uit aanwezig te zijn bij de installatieplechtigheid. De installatie is kort gezegd een scoutingceremonie waarin een nieuw lid van een speltak wordt verwelkomt als volwaardig lid in de groep en waarin een belofte wordt gedaan. De installatie begint om 15:00 en is eveneens bij scouting de Klomp.

Hike:

We gaan tijdens dit kamp een stuk hiken om ons voor te bereiden op de Kersthike.  Tevens is dit super gezond! Het is noodzakelijk een hikerugzak te hebben en goede stevige (berg)schoenen.

KIF:

We nemen de meeste recente kamp informatie formulier (KIF) mee van uw scout. Het formulier staat dan onder het kopje Mijn scouting –> Aanvullende lidgegevens. Voor onjuistheden als gevolg van veroudering van het KIF aanvaardt de leiding geen aansprakelijkheid. Let op: bij de inschrijving heb u weliswaar eventuele dieetwensen en/of bijzonderheden doorgegeven. Echter vervangt dat niet het KIF; om mee te gaan op kamp is het noodzakelijk dat de leiding van de scouts jongens in het bezit is van een KIF.

Essentiële benodigdheden:

  • Slaapzak
  • Matje
  • Hikerugzak (erg belangrijk!)
  • Jas & regenkleding
  • Reservekleding
  • Warme kleren voor bij het kampvuur
  • Droge reserve sokken, waterdicht schoeisel (bv laarzen)
  • Pyjama
  • Uniform en das
  • Voldoende kleding
  • Tandenborstel en tandpasta
  • Handdoek
  • Theedoek
  • Zaklamp
  • Zakmes
  • Bord, mok en bestek
  • Eventueel themamateriaal
  • Eventueel medicijnen (geef dit alsjeblieft aan op het KIF: het wordt op aanvraag verstrekt door de leiding)
  • En natuurlijk iets lekkers voor de leiding 😉

Wij kijken in ieder geval uit naar het kamp!

 


Volbert Jubileumtrui

Geplaatst op 12 november 2017 , in Algemeen / Groep, door Leanne van der Weij [Twitter: @lannevanneweij]

Voor het 40-jarige jubileum is een prachtige trui ontworpen. Op basis van een schets van een welp heeft Sanne Hofstra dit ontwerp gerealiseerd.

Alle (jeugd)leden kunnen deze trui bestellen. Dit kan tot uiterlijk 22 november via het bestelformulier .
De jubileumtrui kost € 35,- p.s.


Vooraankondiging najaarskamp

Geplaatst op 6 november 2017 , in Scouts: Jongens, door Mart van Lier

 

Beste scouts en ouders,

24,25 en 26 november is het alweer tijd voor ons weekendkamp! Wij zouden iedereen willen verzoeken deze dagen vrij te houden om mee te kunnen op dit te gekke kamp. Het thema voor deze keer is green pies (geen spelfout). Over dit thema zijn dus vele opvattingen mogelijk. We gaan ervan uit dat je meegaat. Ga je niet mee, of slechts een deel van het kamp?  Dan ontvangen wij graag een mailtje. Verdere informatie volgt (zeer) binnenkort. Wij kijken in ieder geval erg uit naar aankomend kamp!

Met vriendelijke groet,

De scoutsleiding


Posthouders en hulpouders gezocht voor kersthike 2017

Geplaatst op 6 november 2017 , in Algemeen / Groep, door Teun Pompert

Beste Volbertmensen,

Jullie zullen het nieuws allemaal al wel gehoord hebben. De vooraankondiging van de kersthike staat online en de inschrijving is geopend.  De data voor dit jaar zijn  al bekend, namelijk 15 december 2017 tot en met 17 december 2017.

Hulpouders?

Om als scouting groep dit soort grote evenementen te organiseren is er veel hulp nodig van vrijwilligers en ouders/verzorgen. Dit jaar hebben we ook weer een aantal taken te vergeven aan hulpouders. Zoals posthouders op vrijdag en zaterdag, kookstaf, Noodauto, materiaal vervoer en fotograaf.

Inschrijven

Als u een van deze taken wilt uitvoeren kunt u dit formulier invullen. Na het invullen van het formulier wordt er contact met u opgezocht en ontvangt u alle benodigde informatie om de taak succesvol uit te voeren in.

We zien jullie graag bij de kersthike! Wij hebben er veel zin in.

Met vriendelijke groet,

De kersthike-commissie:

Pim Beune;

Mart van Lier;

Riduan Ringes;

Martijn Hendrikx;

Tijs Weustenraad;

Teun Pompert.


Vooraankondiging Kersthike 2017

Geplaatst op 2 november 2017 , in Algemeen / Groep, door Pim Beune

Beste Volbertmensen,

 

Sommige mensen hebben meegelopen met de herfsthike en willen nog een keer zo’n prachtige hike doen. Anderen kunnen zich nog geweldige tochten herinneren van de afgelopen jaren, bijvoorbeeld over de Holterberg, door een sprookjesachtig met sneeuw bedekt landschap of in de Achterhoekse bossen. Dan is er goed nieuws voor jullie! Binnenkort wordt er weer een supergezellige kersthike georganiseerd! In deze post krijgen jullie alvast wat informatie. Daarnaast kun je ook meteen inschrijven voor deze fantastische hike! Andere informatie zoals de locaties en paklijst wordt te zijner tijd bekend gemaakt op deze website.

Datum

De kersthike vindt plaats van vrijdagavond 15 december 2017 tot en met zondag 17 december 2017. Hieronder staat precies per speltak aangegeven wanneer de kersthike begint en eindigt.

Let op: de tijden zijn indicatief en kunnen nog worden gewijzigd.

 

Welpen

De welpen en hun leiding starten met een supergave wandelroute op zaterdag 16 december om 10.30 uur. Zaterdagavond 16 december is, na een overheerlijke stamppot boerenkoolmaaltijd op de eindlocatie, de kersthike om 20.00 uur afgelopen voor de welpen.

 

Scouts 

De scouts beginnen op vrijdagavond 15 december om 19.30 uur al met lopen van een leuke route naar een blokhut waar overnacht wordt. Op vrijdagavond loopt de scoutsleiding mee met de scouts. Na een overnachting lopen de scouts zaterdag verder over een supertoffe route naar de eindlocatie. Daar is voor de scouts op zaterdagavond 16 december na een lekkere warme stamppot boerenkoolmaaltijd de kersthike om 20.00 uur afgelopen.

 

Explorers/stam/SOS/leiding

Voor de explorers, stam, SOS en leiding start de kersthike op vrijdagavond 15 december om 19.30 uur. Van daar lopen zij een geweldige route naar de eerste overnachtingslocatie. Zaterdag 16 december wordt natuurlijk ook een uitdagende route gelopen naar de tweede overnachtingslocatie. Bij de tweede overnachtingslocatie schuiven zij aan bij een gezellige en lekkere maaltijd stamppot boerenkool. Vanaf20.00 uur, nadat de jongere deelnemers naar huis zijn vertrokken, gaan de explorers, stam, SOS en leiding het jaar feestelijk uitluiden! Zondag 17 december om uiterlijk 12.00 uur is de kersthike ook voor de explorers, stam, SOS en leiding afgelopen. Het vervoer naar huis hebben zij dan zelf geregeld.

 

Niet-leden

Ook dit jaar is het mogelijk voor de overige belangstellenden om mee te doen met de kersthike. Ouders, broers, zussen en andere niet-leden kunnen op zaterdag 16 december een leuke wandelroute lopen om 11.00 uur. Zij lopen dezelfde route als de welpen, maar niet samen met de welpen. De overige belangstellenden beginnen daarom ook pas om 11.00 uur met de wandelroute. Zaterdagavond 16 december is na een overheerlijke stamppot boerenkoolmaaltijd de kersthike om 20.00 uur afgelopen voor deze mensen.

Deelnemersbijdrage

Om een fantastische kersthike te kunnen organiseren hebben wij een kleine financiële bijdrage nodig. Deze bijdrage wordt onder andere gebruikt voor de huur van de blokhutten, routebenodigdheden, eten en drinken. U kunt betalen door het hieronder vermelde bedrag over te maken:                    

 

Een * betekent: Reflectiebonus van toepassing (zie volgende pagina)!

Bedrag Categorie
12 euro Welpen
   
21 euro * Scouts: Vr+za lopen, ontbijt + diner za
18 euro * Scouts: Alleen vr lopen, met overnachting vr-za (stopt na ontbijt za)
14 euro * Scouts: Alleen za lopen, diner
   
26 euro * Explorers: Vr+za lopen, ontbijt + diner za, wel slapen tot zondag
26 euro * Explorers: Vr+za lopen, ontbijt + diner za, niet slapen tot zondag
18 euro * Explorers: Alleen vr lopen, met overnachting vr-za (stopt na ontbijt za)
19 euro * Explorers: Alleen za lopen, diner, niet slapen tot zondag
19 euro * Explorers: Alleen za lopen, diner, wel slapen tot zondag
   
26 euro * Stam/SOS/Bestuur: Vr+za lopen, ontbijt + diner za, wel slapen tot zondag
26 euro * Stam/SOS/Bestuur: Vr+za lopen, ontbijt + diner za, niet slapen tot zondag
18 euro * Stam/SOS/Bestuur: Alleen vr lopen, met overnachting vr-za (stopt na ontbijt za)
19 euro * Stam/SOS/Bestuur: Alleen za lopen, diner, niet slapen tot zondag
19 euro * Stam/SOS/Bestuur: Alleen za lopen, diner, wel slapen tot zondag
   
7 euro * Leiding in functie: Vr+za lopen, ontbijt + diner za, wel slapen tot zondag
7 euro * Leiding in functie: Vr+za lopen, ontbijt + diner za, niet slapen tot zondag
7 euro * Leiding in functie: Alleen vr lopen, met overnachting vr-za (stopt na ontbijt za)
7 euro * Leiding in functie: Alleen za lopen, diner, niet slapen tot zondag
7 euro * Leiding in functie: Alleen za lopen, diner, wel slapen tot zondag
   
16 euro * Niet-leden: Alleen zaterdag lopen, diner
0 euro Posthouders + hulpouders: dineren
6 euro Alleen dineren (geen posthouders)

 

 

 

Reflectiebonus

Voor alle wandelaars, behalve de welpen, geldt een Reflectiebonus! Help ons mee om de hike veilig te houden. Het is daarom verplicht om gedurende de complete hike:

  • intacte reflecterende of lichtgevende objecten aan de voorzijde EN achterzijde te dragen;
  • en ook een werkende zaklamp of hoofdlamp te hebben (telefoondisplay telt niet mee).

 

Elke deelnemer dient dit op het startpunt te tonen, ongeacht het startmoment. Wie ’s morgens begint, kan ’s middags namelijk in schemer of donker lopen. Wie hieraan voldoet, wordt 2 euro Reflectiebonus uitgekeerd na afloop van de hike (contant op eindpunt aan deelnemer of via de bank). Wie hieraan niet voldoet, mag NIET deelnemen aan de kersthike. Dankzij een service van de commissie kan hij/zij in dat geval misschien de vereiste materialen lenen en alsnog deelnemen, maar dan vervalt de reflectiebonus.

 

Wij rekenen erop dat iedereen goed voorbereid komt en wij hopen veel reflectiebonus uit te keren!

 

Overmaken naar:

De bijdrage uit bovenstaande tabel dient uiterlijk 12 december 2017 te worden overgemaakt naar: NL66RABO 0103 2672 98 t.n.v. Scouting ’t Volbert o.v.v. KERSTHIKE + NAAM DEELNEMER.

 

Let op:

Dit is een ander bankrekeningnummer dan voor de betaling van contributie!

Bij meerdere deelnemers a.u.b. voor elke deelnemer een aparte overmaking; dank u.

Inschrijven

Ben je al helemaal enthousiast!? En kun je niet wachten tot de kersthike begint? Schrijf je dan nu supereenvoudig in via de onderstaande link.

 

https://goo.gl/forms/CaYHkfByxUzklzza2

 

Inschrijven doe je bij voorkeur zo snel mogelijk, maar toch uiterlijk zaterdag 3 december 2017 om 23.59 uur. Voor ons is het om organisatorische redenen van belang om tijdig het aantal deelnemers te weten.

Tot het slot

Kun je echt niet wachten tot de kersthike begint? Of wil je weer leuke herinneringen ophalen over de kersthike? Kijk dan eens in de verslagen van eerdere kersthikes: http://www.volbert.nl/2012/02/verslag-kersthike-2011.

http://www.volbert.nl/2011/11/verslag-kersthike-2010.

 

Of kijk eens in het fotoalbum naar geweldige foto’s van de kersthike van de vorige keren: http://www.volbert.nl/fotoalbum/.

 

Inschrijven voor deze supergave kersthike is binnenkort mogelijk en wordt in een apart bericht op deze website gecommuniceerd!

 

Heb je vragen? Neem dan contact op met de Kersthike-commissie 2017: kersthike@volbert.nl.

 

Wij hebben er superveel zin in!

 

Met vriendelijke groeten,

 

De Kersthike-commissie:

 

Pim Beune;

Teun Pompert;

Mart van Lier;

Riduan Ringes;

Johannes de Boer;

Martijn Hendrikx;

Tijs Weustenraad.


Volbert 40-jarig Jubileum Feest!

Geplaatst op 26 oktober 2017 , in Algemeen / Groep, door Leanne van der Weij [Twitter: @lannevanneweij]

Oude tijden herleven…
Dit jaar bestaat onze mooie vereniging 40 jaar, en dat willen we graag met alle Scouting ’t Volbert enthousiastelingen vieren!

Via dit bericht nodigen wij alle leden, oud-leden, en andere Volbert liefhebbers vanaf de oprichting per 1977 tot en met heden uit, om het jubileum te komen vieren op zaterdag 9 december a.s. uiteraard bij ons mooie clubhuis.

Voor de jeugdleden (welpen, scouts, explorers, roverscouts en stamleden) organiseren wij een speciale opkomst tijdens de reguliere opkomsttijden op vrijdag 8 en zaterdag 9 december. Hierover volgt nadere informatie op de website.

Op zaterdag 9 december is een reünie voor oud-leden, Roverscouts, Stam, SOS, bestuurs- en kaderleden en anderen die ’t Volbert een warm hart toedragen (18+). Vanaf 17.30 uur zijn jullie op het clubhuis uitgenodigd voor een echte scouting maaltijd. Daarna is vanaf 19.30 uur is aansluitend een borrel. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen kan er een kleine bijdrage  worden gevraagd voor het eten / drinken. Dit laten wij z.s.m. weten.

Graag willen we de reünie met zoveel mogelijk Volberteers en oud-Volberteers vieren. Deel daarom dit bericht met al je Scouting ’t Volbert vrienden van vroeger en nu.

Bij een jubileum hoort natuurlijk een nieuwe trui! Deze is ontworpen door eigen leden in de vertrouwde Volbert kleurstelling (donker blauw met rode opdruk). Wil je deze als aandenken? Geef dit dan aan in het aanmeldformulier. De kosten bedragen 35 euro per trui en deze kun je betalen op de bankrekening van Scouting ’t Volbert. De betaalgegevens zijn opgenomen in het aanmeldformulier. De betaling wordt gecontroleerd op het moment van het bestellen van de truien, zijnde woensdag 22 november 2017. Heb je voor die datum niet betaald dan gaat je trui helaas niet in bestelling.

Ben je enthousiast geworden? Aanmelden kan hier via het aanmeldformulier tot en met woensdag 22 november.

Voor vragen kun je contact opnemen met de commissie door een email te sturen naar leanne@volbert.nl.

Namens de jubileumcommissie hopelijk tot zaterdag 9 december,
Brigitte, Joster, Sanne, Teun, Christopher, en Leanne

 

 

 


Halloweenopkomst

Geplaatst op 23 oktober 2017 , in Explorers, door Joster Schrave

Hi Welpen, Scouts en Explorers!

Zaterdag 4 november is er overdag geen opkomst, maar ’s avonds de Halloweenopkomst; bedenk alvast hoe je verkleedt gaat!

De welpen hebben de opkomst van 18:30u tot 21:00u, en de Scouts en Explorers van 20:30u tot 23:00u.
Wees op tijd op het clubhuis, en doe goede schoenen en met slecht weer warme (regen)kleding aan.
Wij hebben er zin in!

Groetjes,

De Halloweencommissie

Machiel, Christopher en Joster.


World Scout Jamboree 2019 Informatieavond Twente

Geplaatst op 17 oktober 2017 , in Algemeen / Groep, door Johannes de Boer [Twitter: @hannesnl]

Beste scout,

Iedere vier jaar wordt ergens op de wereld een World Scout Jamboree georganiseerd: Een wereldwijd Scoutingkamp waar 40.000 scouts uit de hele wereld aan meedoen. Dit is een onvergetelijk evenement voor zowel de deelnemers, troepstaf, IST’ers en het contingent management team.

De World Scout Jamboree in 2019 vindt plaats in Amerika op het terrein van The Summit Bechtel Reserve in West-Virginia in de Verenigde Staten. Meer informatie vind op de website van de Amerikaanse organisatie. Vorige jamborees vonden plaats in Japan (2015), Zweden (2011), maar ook in Nederland in 1937 en 1995.

Namens Scouting Nederland reist het Nederlands contingent naar Amerika om deel te nemen aan dit superevenement en uiteraard wordt iedereen goed op de reis en de belevenis voorbereid in de voorbereidingsperiode.

Van 22 juli tot en met 2 augustus 2019 vindt de World Scout Jamboree 2019 plaats in Amerika. Dit is jouw kans om samen met 40.000 scouts uit de hele wereld dit kamp mee te maken. Als je geboren bent tussen 22 juli 2001 en 21 juli 2005 kan je mee als deelnemer, als je ouder bent kan je mee als IST’er of als troepstaf.

Informatieavond Twente

Voor alle scouts uit Twente (regio Essnlaand & regio Twenteland) is er een WSJ informatieavond op woensdag 8 november 2017 om 19:30 uur. De locatie is het clubhuis van Scouting ’t Volbert, Magnoliastraat 3, Enschede. Je kunt parkeren achter de de EMTÉ supermarkt. Tijdens de informatie avond zal een medewerker van het Contingent management team een presentatie verzorgen, en zijn er deelnemers van de WSJ 2015 in Japan aanwezig.

Meer info? Check wsj.scouting.nl

 


Ouderavond Scouts Jongens 2017

Geplaatst op 15 oktober 2017 , in Scouts: Jongens, door Teun Pompert

Beste ouders/verzorgers,

Bij deze bent u uitgenodigd voor de ouderavond op 20-10-’17 tussen 19.00 uur en 20.00 uur op het clubhuis. Deze avond zal in het teken staan van het verstrekken van informatie omtrent onze scoutinggroep en de speltak waar uw zoon in zit. Ook krijgt u meer inzicht in het leidingsteam.

Mocht u verhinderd zijn, dan vragen wij u vriendelijk een email te versturen naar verkennerleiding@volbert.nl
Met vriendelijke groeten,
Namens het scoutsjongensleidingteam

JOTI 2017

Geplaatst op 15 oktober 2017 , in Explorers, door Pim Beune

Op 21 oktober zal het clubhuis weer vol zitten met lui die maar al te graag achter computers hangen.
Hier volgt het programma voor alle speltakken:

Welpen
Gewone opkomsttijden. (14:00-1630 uur) De kinderen zullen genieten van meerdere spelletjes verdeeld over meerdere posten.

Scouts
Idem. Echter mogen jullie met toestemming van jullie ouders tot 21:00 uur blijven voordat jullie echt naar huis moeten.
Dit betekent dat je zelfs mee kan eten op het clubhuis zo rond 18:00. Of wij daadwerkelijk met zijn allen iets gaan bestellen op dat moment is dan van toepassing. Bij deze zijn wij dan ook niet verantwoordelijk dat je rond 18:00 iets te eten krijgt! Neem dus geld mee.

Explorers
Jullie hebben gewone opkomsttijden, met een leuk extraatje. Jullie mogen het hele weekend, van vrijdag t/m zondag aanwezig zijn, zolang jullie het aan jullie ouders doorgeven. Het avondeten is hetzelfde geregeld als voor de scouts. Zelf regelen dus.

Roverscouts, Boomstam, Stam, SOS, andere leden
Ook jullie zijn het gehele weekend welkom, denk met drank nuttigen eraan dat er zaterdag scouts rondlopen tot 21:00 uur.

En nu wat algemene dingen:
– Dit jaar zitten wij weer beneden in de grote schuur.
– Er moet altijd minstens één iemand wakker zijn.
– Slapen is toegestaan.
– Eigen hardware is toegestaan.
– Vraag aan de commissie of het OK is voordat je iets inplugt. We hebben geen zin in stroomuitval.
– Wij zijn niet verantwoordelijk voor beschadigingen of diefstal van spullen, hoewel dit zeer onwaarschijnlijk is.
– Denk zelf ook aan stekkerdozen en netwerkkabels. Label ze zodat je weet wat van jou is.
– Er is waarschijnlijk wifi en bekabeld internet, zelfs in de kleine schuur. Vraag de JOTI-commissie om het wachtwoord.
– Nog een keer: Wacht met drank totdat de jeugdleden verdwenen zijn.
– Geen kabels losmaken, stekkers eruit trekken of met apparatuur gaan lopen schuiven zonder toestemming.
– Gezamenlijk voedsel nuttigen op de zaterdagavond is op eigen initiatief. Hoe meer mensen meedoen en geld inleggen hoe groter de kans van slagen en des te meer gezelligheid
Ten slotte: het wordt erg gewaardeerd dat de mensen die er zondag nog zijn helpen met alles opruimen. Het precieze moment dat wij op de zondag kappen staat nog niet vast, maar je kunt zelf bedenken dat iedereen er op een gegeven moment er wel klaar mee is.

Tot op het clubhuis!

Commissieleden:

Daan, Dominique, Riduan, Sven en Pim.


Overvliegen 2017

Geplaatst op 1 oktober 2017 , in Explorers, door Mart van Lier

Beste jongens en meisjes van ’t Volbert,

 

Aanstaande zaterdag 7 oktober is het weer zo ver!

De oudsten van elke speltak zullen hun oude groep vaarwel zeggen en hun nieuwe speltak groeten

tijdens het jaarlijkse overvliegen.

De opkomst begint voor iedereen op hetzelfde tijdstip namelijk: 14:00 uur

hierna zullen wij nog even in onze oude vertrouwde speltak blijven tot 14:50 uur

Vervolgens zal het overvliegen plaatsvinden wat zal duren tot 17:00

 

Wat heb jij nodig als overvlieger?

  • oude kleren die vies mogen worden
  • schone droge kleren voor erna
  • een handdoek is ook niet verkeerd
  • en natuurlijk een dikke glimlach omdat het fantastisch wordt!

 

Wie gaan er overvliegen?

Ouders/verzorgers zijn/worden ingelicht of hun kind zaterdag overvliegt. Indien u geen email heeft ontvangen, vliegt uw kind nog niet over.

 

Ik hoop dat jullie er al zin in hebben!

Tot dan!

Met vriendelijke groet,

 

Leiding van ‘t Volbert


Herfsthike 2017

Geplaatst op 26 september 2017 , in Algemeen / Groep, door Leanne van der Weij [Twitter: @lannevanneweij]

Lieve scoutingleden, vrienden en familie.

Zet de herfsthike 2017 alvast in je agenda: vrijdag 27 oktober tot en met zondag 29 oktober gaan we weer op pad!

Alle Volberteers die houden van gezelligheid, hiken en het scouting buitenleven zijn van harte uitgenodigd. Gemiddelde afstand is 20 tot 25 km hiken per dag. Je bent zelf verantwoordelijk voor het meenemen van je eigen kampeermateriaal. Je loopt dus met bagage.

Jeugdleden kunnen vanaf scouts leeftijd meedoen, minderjarigen met toestemming van de ouders / verzorgers natuurlijk. Voor scouts wordt geadviseerd om begeleiding door een volwassene mee te nemen. De herfsthike loop je namelijk niet onder begeleiding van leiding / begeleiding. Deze zijn waarschijnlijk wel aanwezig, maar zelf ook deelnemer aan de hike.

Starten kan op vrijdag of zaterdag. Ook alleen zondag meelopen kan. De exacte locatie en route worden nog bekend gemaakt.

Ben je nu al enthousiast dan kun je je al aanmelden door een email te sturen naar herfsthike@volbert.nl. Laat even weten met hoeveel je komt en welke nachten je wilt overnachten. Ook voor vragen kun je e-mailen.

Houdt de Volbert website in de gaten voor meer informatie over de locatie en route, en de kosten. (meestal rond 10 tot 15 euro per deelnemer voor het hele weekend).

Dit jaar zal de herfsthike door het mooie twentse landschap trekken.

Groeten van de herfsthike-commissie,
Fam Brookhuis
Job Hoogenboom


Eerste opkomst: zaterdag 9 september!

Geplaatst op 28 augustus 2017 , in Explorers, door Leanne van der Weij [Twitter: @lannevanneweij]

Beste Volberteers,

Ons scouting seizoen 2017-2018 staat voor de deur!
De eerste opkomst voor de welpen en scouts is op zaterdag 9 september a.s.
De explorers beginnen op vrijdag 8 september a.s.

De opkomsttijden zijn hetzelfde als voorgaand scoutingjaar.
(welpen en scouts: 14.00 uur tot 16.30 uur)
(explorers: 19.30 uur inloop, opkomst 20.00 uur tot 22.00 uur)

En daarbij alvast de vooraankondiging…het overvliegen is op zaterdag 7 oktober!

Groetjes namens het Verenigingsbestuur,
Leanne de Boer
Secretaris


Doe-dag: aanstaande zaterdag

Geplaatst op 13 juli 2017 , in Algemeen / Groep, door Leanne van der Weij [Twitter: @lannevanneweij]

Aankomende zaterdag (15 juli) is het weer doe-dag! Iedereen die wil helpen is uitgenodigd om klusjes op en rond het gebouw te verrichten. Een voorbeeld van de klusjes die aankomende zaterdag gedaan kunnen worden:

  • Kleine reparaties in het gebouw (o.a. een trapleuning en een deurklink van een toilet);
  • Weghalen van de brandnetels bij de fietsenrekken;
  • Schrobben en dweilen van de vloer in de grote en de kleine schuur;
  • Sorteren en inventariseren van het materiaal uit de materiaalopslag.

Mart (Scouts jongens leiding) is om 12.00 uur op het clubhuis om de deur open te maken.

Namens het verenigingsbestuur, alvast bedankt!

Leanne de Boer
Secretaris vereniging Scouting ’t Volbert


zomerkamp scouts jongens

Geplaatst op 26 juni 2017 , in Scouts: Jongens, door Sanne Hofstra

Beste scouts en ouders,

 

Vorige week hadden we het er al over: Zomerkamp! Nog een paar weken, en dan gaan we op pad!
Iets meer dan 100 KM van Enschede ligt het prachtige labelterrein Dwingeloo, waar we dit jaar naar toe gaan. Mocht je nieuwsgierig zijn kun je alvast een kijkje nemen op hun website: https://dwingeloo.scouting.nl/

Thema
De scouts jongens reizen af naar de tropen waar we onszelf opsluiten op een onbewoond eiland en moeten overleven. We hebben het over niets minder dan Expeditie Robinson!

Tijden
Zaterdag 22 juli om 13.00 uur worden de scouts verwacht in Dwingeloo. Zaterdag 29 juli kunnen de scouts om 11.45 worden opgehaald. Waarna we met zijn allen naar het clubhuis rijden waar het kamp wordt afgesloten.

Inschrijven
Inschrijven voor het zomerkamp kan via onderstaande link:
https://goo.gl/forms/E2nQNRXhtPVce2kn1

 

Noodtelefoon
Tijdens het kamp is de leiding voor dringende gevallen bereikbaar op deze nummers: 06- 26405311 van Kirsten en 06- 83254215 van Mart

Kampbijdrage
De kampbijdrage voor het zomerkamp is dit jaar € 130. Deze mag overgemaakt worden naar rekening nummer: NL60 RABO 0103 2672 12 op naam van B.A.G. Schrave-van der Salm
De betaling dient 10 juli op de rekening te staan vermeld bij het over maken de naam van de scout. (LET OP! Dit is een ander rekening nummer dan die van de scouts meiden!)

Verzekering
Uw kind is door het lidmaatschap bij Scouting Nederland verzekerd. Dit betreft dan de ongevallen- en de aansprakelijkheidsverzekering. Geadviseerd wordt dat uw kind zelf ook verzekerd is; de scoutingverzekering is namelijk slechts een aanvullende verzekering. Verder sluiten wij met de groep geen gezamenlijke reis- en bagageverzekering e.d. af. Indien je deze verzekering wenst, dien je deze zelf af te sluiten.

Fiets
Wij hebben fantastische activiteiten georganiseerd! Sommige zijn lopend te bereiken, maar voor sommige activiteiten moeten we er ook naartoe fietsen. De scouts moeten daarom een goeie fiets meenemen! Met goede banden, ketting en verlichting etc. Het is de verantwoordelijkheid van de ouder om de fiets op het kampterrein te krijgen en weer mee te nemen naar huis. Als dit niet lukt, raden we het aan om andere ouders te vragen of ze kunnen helpen. Als dit echt niet lukt, neem dan contact op met de leiding. dan kunnen we kijken of er nog een klein plekje is in de aanhanger.

KIF
We nemen de meeste recente kamp informatie formulier (KIF) mee van uw scout. Deze KIF kunt u Hier invullen of aanvullen. Het formulier staat dan onder het kopje Mijn scouting –> Aanvullende lidgegevens. Voor onjuistheden als gevolg van veroudering van het KIF aanvaardt de leiding geen aansprakelijkheid. Let op: bij de inschrijving heb u weliswaar eventuele dieetwensen en/of bijzonderheden doorgegeven. Echter vervangt dat niet het KIF; om mee te gaan op kamp is het noodzakelijk dat de leiding van de scouts jongens in het bezit is van een KIF.

Zonnebrand en anti-muggenspray
Het wordt warm en zonnig, dus het is erg belangrijk dat de kinderen voldoende zonnebrand, after-sun meenemen; Tevens is het nodig dat ze een bidon en een petje meenemen! Op het terrein zitten veel muggen, dus anti-muggenspul is wenselijk!

Een globale paklijst:

  • Fiets;
  • Een backpack (om alles in te doen);
  • Een slaapzak; 
  • Matje en eventueel een isolatiematje;
  • Kussen ;
  • Jas & regenkleding;
  • Voldoende kleding (maar zeker niet te veel);
  • Kleren voor bij het kampvuur;
  • Waterdichte schoenen waar de scout lang op kan lopen;
  • Voldoende sokken;
  • Dagrugtas;
  • Bidon;
  • Pyjama;
  • Zwemkleding en handdoek;
  • Uniformen en das;
  • Toiletspullen
  • Tandenborstel en tandpasta
  • Evt. Medicijnen(geef dit even aan op het Kampinformatie-formulier s.v.p. Deze wordt op aanvraag verstrekt door de leiding);
  • Zaklamp; Zonnebrandcrème;
  • After-sun;
  • Anti muggenspray;
  • Zakmes;
  • Bord, Mok, Bestek met naamlabel;
  • Theedoek;
  • Themakleding (Expeditie Robinson);
  • Iets om mee te vermaken, (spel, boek etc.);
  • Snoep;
  • Iets lekkers voor de leiding wordt gewaardeerd;

Een goed humeur.

Wij hebben er erg veel zin in!

Groetjes de scouts- jongens leiding


Vooraankondiging zomerkamp scouts jongens en meiden

Geplaatst op 13 juni 2017 , in Scouts: Jongens, door Mart van Lier

Beste Volbeteers,

Van 22 t/m 29 juli gaan we alweer op zomerkamp! Dit maal vindt het zomerkamp plaats op scoutinglabelterrein Dwingeloo. De jongens en meiden hebben ieder hun eigen thema maar bevinden zich op een gezamenlijk terrein. Voor de scouts jongens reizen we af naar tropen waar we ons zelf opsluiten op een onbewoond eiland en moeten overleven. Ik heb het over niets minder dan Expeditie Robinson! Zeer binnenkort volgt er meer informatie en wordt het inschrijfsysteem geopend. Dus save the date voor zomerkamp 2017.

Met vriendelijke groeten,

De scoutsleiding


1 + 2 juli Familieweekend

Geplaatst op 5 juni 2017 , in Algemeen / Groep, door Tijs Weustenraad

Beste Volbert-families en vrienden,

In de eerste versie van onze vorige post over Familieweekend 2017 stond per abuis geen datum vermeld. Dit is direct aangepast; nu staat de datum van Familieweekend 2017 wel vermeld in de post met informatie.

Voor alle duidelijkheid: het Familieweekend vindt dit jaar plaats op zaterdag 1 en zondag 2 juli 2017.

Voor meer informatie over het Familieweekend verwijzen we je naar de post over het Familieweekend: http://www.volbert.nl/2017/05/familieweekend-2017.

Met vriendelijke groet,

Commissie Familieweekend 2017,

Cyrine Beune;

Pim Beune;

Machiel Haveman;

Martijn Hendrikx;

Tijs Weustenraad.


Familieweekend 2017

Geplaatst op 30 mei 2017 , in Algemeen / Groep, door Tijs Weustenraad

Beste Volbert-families en vrienden,

Graag nodigen wij jullie uit voor het familieweekend 2017 bij Lambarene in Enschede in het weekend van 1 en 2 juli 2017. Op zaterdagmiddag is er een opkomstprogramma, na afloop is er een BBQ en een avondprogramma en er kan gekampeerd worden!

 

Familieweekend; wat is dat?

Een Familieweekend is een uniek “Ouder-Kind-weekend” waarbij jeugdleden van ’t Volbert samen met hun ouders kunnen proeven van het fijne scoutingleven! Dit is het moment om aan je ouders te laten zien welke geweldige activiteiten wij doen bij scouting. Uiteraard kunnen ouders meedoen met de aangeboden activiteiten tijdens het Familieweekend. Overige familieleden zijn ook welkom!

Tijdens het Familieweekend wordt een programma met activiteiten verzorgd, maar je mag ook zelf je eigen plan trekken. Niets moet, alles mag. De reguliere opkomst op zaterdagmiddag vervalt en wordt vervangen door een opkomst op locatie van het Familieweekend. Het wordt dus lekker gezellig druk en er is een hoop te zien en te doen.

 

Locatie

Familieweekend 2017 is op het scoutingterrein Lambarene (http://www.radixenschede.nl/verhuur/lambarene/). Dit is een mooie locatie aan de rand van Enschede achter Universiteit Twente, waar wij de beschikking hebben over een gebouw en een kampvuurkuil. Een groot bos voor gave spellen is op loopafstand.

Adres: Lambarene, Horstlindelaan 251, 7522 JG Enschede.
Parkeren: Niet op het terrein, maar bij de naastgelegen voetbalvereniging.

 

Programma

Zaterdag 1 juli 2017:

  • 1400-1700 Opkomst voor iedereen (leden, familie, vrienden, etc.). We doen spellen en workshops met typische scoutingdingen!
  • 1700-1900 BBQ
  • 1900-2100 Avondprogramma met kampvuur
  • 2100-2200 Nachtspel

Zondag 2 juli 2017:

  • 0830-0930     Ontbijt (verzorgd door de commissie)
  • 0930-1100      Extra activiteit voor overnachtende deelnemers
  • 1100-1200       Sluiting + afbraak (om 1200h moet terrein leeg zijn)

Je kunt zelf kiezen aan welke onderdelen je deelneemt. Uiteraard verwachten we onze jeugdleden bij de opkomst (welpen, scouts, explo’s)!

Ouders dienen ervoor te zorgen dat hun kind op de locatie (Lambarene) wordt gebracht en afgehaald. Binnen de tijden van de opkomst (zaterdag van 14.00 tot 17.00 uur) zijn de leidingteams voor de kinderen verantwoordelijk. Hierbuiten kan een kind enkel verblijven onder de begeleiding van een ouder dan wel andere volwassene. Welpen en Scouts kunnen zich dus niet voor het gehele weekend inschrijven zonder een ouder of andere volwassene. Iedere familie is buiten de opkomsttijden verantwoordelijk voor de eigen kinderen.

 

Kamperen!

Het allerleukst is het natuurlijk om te blijven slapen! Op zaterdag kun je dan meedoen met het programma, en je kunt blijven slapen tot zondag. Zondagochtend is er een extra activiteit voor de overnachtende deelnemers.

Voor de slapers zijn er zijn twee opties: de slaapzaal in het gebouwof een eigen tent opzetten op een beperkt en eenvoudig kampeerterrein naast het Lambarene. Ingeval je gaat kamperen dien je zelf de kampeerspullen te verzorgen. Mocht je nou geen kampeerspullen hebben maar wel graag willen kamperen, neem dan contact op met de organisatie. Misschien valt er wel wat te regelen.

Kampeerders kunnen zaterdag vanaf 12.00 uur het terrein van het Lambarene betreden om tenten op te zetten en/of slaapplaatsen in te richten. Om 14.00 uur begint de opkomst met de activiteiten. Zondag om 12.00 uur dient het Lambarene leeg te worden opgeleverd.

 

BBQ

Zaterdagavond gaan wij, na afloop van de opkomst, gezellig met z’n allen BBQen. Let op: Iedereen verzorgt zijn eigen BBQ, vlees, drinken en hapjes. Wel gaan meestal deelnemers tijdens de BBQ bij elkaar te buurten om lekkernijen uit te wisselen.

Mocht je zelf geen BBQ hebben, dan is er een centrale BBQ beschikbaar waar jij je vlees op kunt leggen.

 

Kosten

  • Gratis voor iedereen die niet blijft slapen
  • Gratis voor leiding
  • Gratis voor explo’s
  • Kosten 5 euro pppn voor alle overigen die blijven slapen. Aub ter plaatse op het Familieweekend contant en gepast betalen aan de commissie.

 

Inschrijven

Inschrijven is alleen nodig voor:

  • Leiding
  • Iedereen die blijft slapen
  • Niet leden (familie, ouders, vriendjes, broers/zussen etc), ongeacht programma
  • Leden van ’t Volbert (welpen, scouts, explo’s, stam, SOS) die aanwezig zijn na afloop van de opkomst, dus na zaterdag 1700h.

Voor de duidelijkheid: Leden die alleen meedoen met de opkomst en niet aan de latere onderdelen na 1700h hoeven zich dus niet in te schrijven. Inschrijven is mogelijk via: https://goo.gl/forms/93hKN1ckJut6GZJB3.

 

Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben, neem dan contact op met Tijs Weustenraad van de commissie (tijs@volbert.nl).

 

Commissie Familieweekend 2017,

Cyrine Beune;

Pim Beune;

Machiel Haveman;

Martijn Hendrikx;

Tijs Weustenraad.

 


RSW

Geplaatst op 2 mei 2017 , in Scouts: Jongens, door Mart van Lier

Beste scouts & ouders/ verzorgers.
Tijdens het weekend van 13 & 14 mei zullen 17 dappere scouts verdeeld in 3 patrouilles scouting ’t Volbert vertegenwoordigen op de RSW.

Wanneer & Waar?
De RSW vindt plaats in Rossum.
Op zaterdag 13 mei mogen we vanaf 08.00 uur het terrein op. Daarom verzamelen we zaterdagochtend om 07.15 op het clubhuis hier zullen we in groepjes wegrijden d.m.v. een carpool systeem waarover later deze week meer over bekent wordt gemaakt.

Zondag om 15.00 uur is de prijsuitreiking en sluiting.
We verwachten rond 16.00 uur weer terug ze zijn op het clubhuis.

Leiding tijdens de RSW.
Tijdens de RSW worden de patrouilles ingedeeld in subkampstaffen.
De subkampstaf is tijdens de gehele RSW jou leiding. Hier kun je heen met vragen, en luister je ook naar.
je eigen leiding is uiteraard ook aanwezig op het RSW terrein maar vervuld geen rol als leidinggevende.
Wel kan er tijdens de RSW contact met ons worden opgenomen door ouders:
Sanne: 06-4970 1619 Sven: 06-2531 1600

 

Wat neem ik mee?
matje en slaapzak
– Een vlag waaraan je patrouille te herkennen is (in thema)
– je uniform
– themakleding
– thema aankleding (voor bijv. je tent of keuken)
– Voldoende kleding (maar zeker niet te veel)
– Warme trui
– toilet artikelen
– Regen kleding
– stevige schoenen
– zaklantaarn
– Theedoek
– veiligheidhesje
Wat neem ik niet mee?
 Je mobiele telefoon (als we dit merken, wordt dit doorberekend in de puntentelling)

Thema
het Thema is binnenstebuiten:
Frank is een superheld die zijn krachten kwijt is. In eerste instantie zit hij bij de pakken neer, maar na verloop van tijd bedenkt hij alternatieven om te gaan doen. Hij gaat sporten en acteren, maar daar blijkt zijn passie niet te liggen. Op een dag ontmoet hij een meisje en haar drie vrienden, die hem helpen om een held te worden in de maatschappij, ook zonder zijn superkracht.
Beoordeling en punten verdeling:

Voor de beoordeling wordt op de volgende punten gelet:

  • Opzetten van de tenten
  • Pionieren
  • Bereiden van een warme maaltijd
  • Kampeerervaring
  • Tocht, kaart- en kompastechnieken
  • Improvisatie
  • Creatief zijn
  • Goede samenwerking

– Schoon achterlaten van het terrein

Hieronder zie je de beoordeling, waar dit weekend de punten voor gegeven worden.

Kampopbouw (keuken)                    30 punten

Kampopbouw (tent)                          20 punten

Themamaaltijd (eten)                                   15 punten

Vlag en thema aankleding                20 punten

Tocht                                                      60 punten

Sport en spel                                        40 punten

Samenwerking + avondspel                        15 punten

Totaal                               200 punten

 

Alle belangrijke punten :
– Verzamelen 07.15 op het clubhuis.
– Neem je uniform mee.
– Laat je telefoon thuis.


Inschrijfformulier RSW

Geplaatst op 9 april 2017 , in Scouts: Jongens, door Joster Schrave

Yeey! De inschrijvingen van de RSW voor de scouts jongens en meiden zijn geopend! De kosten voor het kamp zijn 15 euro, dit kan je overschrijven naar rekeningnummer NL38 RABO 0103 2671 23 op naam van B.A.G. Schrave-van der Salm. Let op! Dit is een ander rekeningnummer dan wat we normaal gebruiken. Je kan je uiterlijk tot aanstaande zaterdag inschrijven!

Hieronder de link naar het inschrijfformulier:

https://goo.gl/forms/jAOHRPbO7uqEO0Lj1


Opkomsten in vakantie gaan door.

Geplaatst op 8 april 2017 , in Scouts: Jongens, door Sanne Hofstra

Hallo allemaal,

Omdat we druk bezig zijn met de voorbereidingen van de RSW hebben we besloten de opkomsten in het paas weekend en tijdens de mei vakantie alle drie door te laten gaan.  (15, 22 & 29 april)

Mocht je niet kunnen meld je dan af bij je eigen leiding.

Tevens is mogenlijk om zaterdag 15, 22, 29 april & 6 mei vanaf 13.00 uur op het clubhuis te komen om je scouting skills te verbeteren voor de komende RSW. De opkomsten zelf zullen gewoon om 14.00 uur beginnen tenzij dit anders wordt vermeld.

 

Vriendelijke groeten,

De scouts leiding.

 


Regionale scouting wedstrijden (RSW)

Geplaatst op 3 april 2017 , in Scouts: Jongens, door Sanne Hofstra

Beste Ouders/verzorgers & Scouts.

Ieder jaar vinden in verschillende regio’s de regionale Scoutingwedstrijden voor de leeftijdsgroep scouts plaats.
Dit jaar gaan we met de scouts ook mee doen!

Wat is de RSW?
Even in het kort wat dit inhoudt. Je gaat met je patrouille een weekendje kamperen in Rossum. Terwijl jullie bezig zijn met alles wat daar bij komt kijken zal er een jury rondlopen die beoordeelt hoe goed jullie dat doen. Dat geldt voor bijna alles wat je doet; tent opzetten, keuken bouwen, samenwerken, koken, hiken, gezelligheid, aankleding enzovoort. Dat klinkt als iets heel spannends, maar dat valt in het echie reuze mee.

De winnaars van de regionale Scoutingwedstrijden mogen vervolgens meedoen aan de landelijke scouting wedstrijden.

Wanneer & Waar? 
De RSW Zal plaatsvinden in Rossum  12 t/m 14 mei.

Deze week zal er een inschrijf formulier online komen, houd dus de website goed in de gaten!
Meer informatie zal ook spoedig online komen.

 

vriendelijke groeten,

de scouts jongens & meiden leiding.

 


Contributie per 1 juli 2017

Geplaatst op 21 maart 2017 , in Algemeen / Groep, door Brigitte Schrave

De groepsraad heeft op 29 oktober jl. ingestemd met een verhoging van de contributie voor onze jeugdleden van 12 naar 15 euro per maand. Deze contributieverhoging gaat in vanaf 1 juli 2017 (3e kwartaal). De laatste contributieverhoging was in juli 2012. De contributie is om een aantal redenen verhoogd:

  1. Afgelopen jaren zijn de energiekosten voor onze groep gestegen. Dit komt deels door gestegen prijzen van de energieleverancier, deels door minder subsidie op die kosten, en deels door meer verbruik van gas (door slechte isolatie)
  2. Onze stichting is bezig om de huisvesting voor langere termijn zeker te stellen. Daar worden op dit moment al kosten voor gemaakt.
  3. Wij willen voorkomen dat er door de stijging van kosten minder geld overblijft voor speltakken om aan hun programma te besteden. Door de verhoging kunnen wij de speltakken blijven voorzien van dezelfde bijdrage per opkomst.

Je hoeft geen actie te ondernemen voor deze wijziging. Via automatische incasso in kwartaal 3 nemen we deze verhoging automatisch mee.


Voorjaarskamp Scouts

Geplaatst op 8 maart 2017 , in Scouts: Jongens, door Teun Pompert

Het voorjaarskamp staat weer voor de deur!

Vervoer

Kom op een goed werkende fiets met verlichting.
Geen verlichting betekent helaas niet meefietsen.

Aanvang

We verzamelen vrijdag 17 maart om 19:00 uur bij ons clubhuis.

Einde

Zondag 19 maart tussen 15:30 uur en 16:00 uur zijn we weer terug bij het clubhuis.

Paklijst

  • Slaapzak
  • Matje
  • Rugzak (we gaan op de fiets)
  • Jas & regenkleding
  • Reservekleding
  • Warme kleren voor bij het kampvuur
  • Droge reserve sokken, waterdicht schoeisel (bv laarzen)
  • Pyjama
  • Uniform en das
  • Voldoende kleding
  • Tandenborstel en tandpasta
  • Handdoek
  • Theedoek
  • Zaklamp
  • Zakmes
  • Bord, mok en bestek
  • Themakleding en alles wat gek, mooi of bijzonder is en je kan gebruiken voor het thema
  • Eventueel medicijnen (geef dit alsjeblieft aan op het KIF: het wordt op aanvraag verstrekt door de leiding)
  • En natuurlijk iets lekkers voor de leiding 😉

Thema

Haal de Bear Grylls in jezelf naar boven! Dit jaar gaan we op survivalkamp, dat betekent dat we lekker knus in een frietbuil gaan slapen. Wees dus voorbereid op een leerzaam kamp, je wilt nooit meer binnen slapen.

Locatie

Buitencentrum Voshaar
Oude Boekelerdijk 40
7546 PZ Enschede

Deelname

We gaan ervan uit dat je meegaat, behalve de mensen die zich hebben afgemeld. Je kan je uiterlijk vandaag (8 maart) tot  23:59 nog afmelden bij je eigen leiding. Dit was ook vermeld in de vooraankondiging.

KIF

Van iedere scout dient de scoutsleiding in het bezit te zijn van een volledig ingevuld “Kamp Informatie Formulier” (hierna KIF).
Als de leiding al in bezit is van een recente KIF hoef je deze niet nog een keer in te vullen.

Voor de scouts jongens geldt dat deze ingevuld kan worden in Scoutsonline onder “aanvullende lidgegevens”.

Voor de scouts meiden geldt het oude KIF formulier, deze kun je sturen naar sanne@volbert.nl. Je mag er ook voor kiezen om je gegevens in te vullen in Scoutsonline, geef dit dan wel door bij je leiding.
Tijdens het weekendkamp moet de leiding in bezit zijn van een KIF, anders mag je helaas niet mee.

Kampbijdrage

De Kampbijdrage is €25,- voor dit kamp.
Dit kan uitsluitend aan het begin van het kamp contant betaald worden aan Mart. Graag de bijdrage in een gesloten envelop stoppen met de naam van de deelnemer.

Vragen?

Stuur gerust een mailtje naar je eigen leiding.
Scouts jongens: verkennerleiding@volbert.nl
Scoutsmeiden: sanne@volbert.nl

Groetjes van de Scouts Leiding


voorjaarskamp 17 t/m 19 maart

Geplaatst op 25 februari 2017 , in Scouts: Jongens, door Sanne Hofstra

Hallo Scouts!

17 tot en met 19 maart gaan we op kamp. 🙂 Deze keer gaan we samen met de scouts meiden en jongens.

We gaan er vanuit dat jullie allemaal meegaan! Mocht je toch niet mee kunnen geef dit dan uiterlijk 8 maart door aan jou eigen leiding. Dit kun je doen door een mail te sturen. (Scouts jongens: verkenners@volbert.nl Scoutsmeiden: padvinders@volbert.nl Of via het contact formulier op de website).

KIF
Van iedere scout dient de scoutsleiding in het bezit te zijn van een volledig ingevuld “Kamp Informatie Formulier” (hierna: KIF).
Het document BLANCO_KIF kun je hier downloaden.*
Als de leiding al in bezit is van een recente KIF hoef je deze niet nog een keer in te vullen.
Is de leiding nog niet in bezit van jouw KIF.

Voor de scouts jongens geld dat deze ingevuld kan worden in scouts online onder aanvullende lid gegevens

voor de scouts meiden geld het oude KIF formulier deze kun je sturen naar sanne@volbert.nl Je mag er ook voor kiezen om je gegevens in te vullen in scouts online geef dit dan wel door bij de leiding.
Tijdens het weekendkamp moet de leiding in bezit zijn van een KIF, anders kun je niet mee(!)

*Geld alleen voor scouts meiden de scouts jongens kunnen de gegevens invullen in scouts online

Informatie over de locatie, thema, kampbijdage, begin en eindtijd, enz. komt zo spoedig mogelijk op de website te staan.

vriendelijke groet,

de scouts leiding

 


Jantje Beton scouts en explorers

Geplaatst op 8 februari 2017 , in Explorers, door Jeroen Veldhuis

Hallo beste scouts en ouders/verzorgers,

 

Ook dit jaar collecteert scouting ’t Volbert voor Jantje Beton (en ook voor zichzelf). Door de collecte is het mogelijk om materialen aan te schaffen zonder dat dit leidt tot een eventuele contributieverhoging. Van de opbrengst gaat de helft naar scouting ’t Volbert en de andere helft is voor Jantje Beton.

 

De opkomst is deze keer niet op zaterdag 18 februari, maar op vrijdag 17 februari om 18.45u. We hopen om 19.00u te kunnen beginnen met collecteren. Natuurlijk is de opkomst voor de zoals altijd bij ’t Volbert. Tijdens de opkomst collecteert de scouts voor Jantje Beton, onder begeleiding van de leiding of stamleden.

De scouts dienen in uniform met das bij de opkomst te komen.

 

Tot slot wil ik u vragen om uw medewerking te verlenen aan de collecte in de buurten rondom ’t Volbert en alle hulp is welkom. U kunt op dinsdag 14 februari en op woensdag 15 februari een collectebus ophalen in het clubhuis van ’t Volbert om op deze avonden te collecteren.

 

Mochten er nog vragen zijn? Stel ze gerust.

 

Met hartelijke groet, mede namens de scoutsleiding,

 

Jeroen Veldhuis

jeroen.veldhuis@volbert.nl

06 5399 4799


Volgende pagina »